luni
Iertarea
Iertarea fata de aproapele, fie chiar vrajmas, este unul din aspectele cete mai delicate ale invataturii crestine. Intelegerea acestei porunci trebuie facuta in lumina tuturor textelor scripturistice, nu numai a unora si acelea unilateral interpretate.
Nu exista om, oricat de bun ar fi, care sa nu fie pus in situatia de a avea relatii necesare cu oameni inraiti si dusmanosi. Mantuitorul Hristos, care a intruchipat in Sine desavarsirea umana, pe langa prieteni devotati si credinciosi pana la moarte, a avut, totusi, si dusmani inversunati, care au uneltit cu rautate si viclenie impotriva Lui, urmarind sa-L ucida. Existenta potrivnicilor constituie deci un rau care nu se poate evita de nimeni pe lume si, de aceea, se impune o convietuire cu ei.
Porunca iubirii si a iertarii fata de semeni este asa de categorica pentru un crestin, incat tot acelasi Sfant Apostol spune: "Daca zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau il uraste, mincinos este." (I Ioan 4
Iertarea este cel mai mare efort al credintei in Dumnezeu si al iubirii de oameni si care necesita o stapanire de sine si o biruinta morala fara de asemanare. Cu privire la aceasta virtute se potriveste bine proverbul care sustine ca "mult mai merituos este pentru om de a se invinge pe sine insusi decat de a birui armate intregi". Dupa Sfanta Scriptura, iertarea se extinde asupra tuturor oamenilor, deci si a vrajmasilor, desigur, in anumite imprejurari si conditii. Textele ce poruncesc iertarea sunt foarte abundente si se vor aminti doar unele mai adanc graitoare.
Dumnezeu a sadit in natura omului o repulsie impotriva nedreptatii si a raului. Acest drept de aparare impotriva raului "pe langa faptul ca este instinctiv naturii omenesti, este si poruncit de Sfanta Scriptura, care socoteste ca apararea persoanei si a drepturilor sale este ceva sfant, dupa dictonul "res sacra homo". Aceasta aparare legitima, dupa cuvintele Mantuitorului, incepe astfel: "De-ti va gresi tie fratele tau, mergi mustra-l pe el, intre tine si el singur. Si de te va asculta, ai castigat pe fratele tau. Iar de nu te va asculta, ia cu tine unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori sa se statorniceasca orice cuvant. Si de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si ca un vames."(Matei 18, 15-17).
De asemenea, pacatul n-a fost iertat, ci a fost pedepsit si in lumea ingerilor, si in a protoparintilor nostri Adam si Eva, precum si a urmasilor lor, in care pacatul a semanat suferinta si moartea. Pentru a avea o convingere desavarsita ca invatatura crestina, propovaduind iubirea si iertarea, nu nesocoteste imperativul dreptatii, "trebuie de mers cu gandul la indignarea ce aprinde mania cea dreapta a lui Dumnezeu asupra nedreptatii pacatului, prin existenta celor doua extreme: Golgota si Infernul - aceste doua adancuri ale indurarii si dreptatii divine. Iisus, din iubire fata de oameni, murind pe Golgota pentru a pedepsi pacatul prin suferinta Sa, si pacatosul nepocait si neinduplecat, ce trebuie sa-si ispaseasca pacatul fiind pedepsit in infern.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Iertarea
Iertarea fata de aproapele, fie chiar vrajmas, este unul din aspectele cete mai delicate ale invataturii crestine. Intelegerea acestei porunci trebuie facuta in lumina tuturor textelor scripturistice, nu numai a unora si acelea unilateral interpretate.
Nu exista om, oricat de bun ar fi, care sa nu fie pus in situatia de a avea relatii necesare cu oameni inraiti si dusmanosi. Mantuitorul Hristos, care a intruchipat in Sine desavarsirea umana, pe langa prieteni devotati si credinciosi pana la moarte, a avut, totusi, si dusmani inversunati, care au uneltit cu rautate si viclenie impotriva Lui, urmarind sa-L ucida. Existenta potrivnicilor constituie deci un rau care nu se poate evita de nimeni pe lume si, de aceea, se impune o convietuire cu ei.
Porunca iubirii si a iertarii fata de semeni este asa de categorica pentru un crestin, incat tot acelasi Sfant Apostol spune: "Daca zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau il uraste, mincinos este." (I Ioan 4
Iertarea este cel mai mare efort al credintei in Dumnezeu si al iubirii de oameni si care necesita o stapanire de sine si o biruinta morala fara de asemanare. Cu privire la aceasta virtute se potriveste bine proverbul care sustine ca "mult mai merituos este pentru om de a se invinge pe sine insusi decat de a birui armate intregi". Dupa Sfanta Scriptura, iertarea se extinde asupra tuturor oamenilor, deci si a vrajmasilor, desigur, in anumite imprejurari si conditii. Textele ce poruncesc iertarea sunt foarte abundente si se vor aminti doar unele mai adanc graitoare.
Dumnezeu a sadit in natura omului o repulsie impotriva nedreptatii si a raului. Acest drept de aparare impotriva raului "pe langa faptul ca este instinctiv naturii omenesti, este si poruncit de Sfanta Scriptura, care socoteste ca apararea persoanei si a drepturilor sale este ceva sfant, dupa dictonul "res sacra homo". Aceasta aparare legitima, dupa cuvintele Mantuitorului, incepe astfel: "De-ti va gresi tie fratele tau, mergi mustra-l pe el, intre tine si el singur. Si de te va asculta, ai castigat pe fratele tau. Iar de nu te va asculta, ia cu tine unul sau doi, ca din gura a doi sau trei martori sa se statorniceasca orice cuvant. Si de nu-i va asculta pe ei, spune-l Bisericii; iar de nu va asculta nici de Biserica, sa-ti fie tie ca un pagan si ca un vames."(Matei 18, 15-17).
De asemenea, pacatul n-a fost iertat, ci a fost pedepsit si in lumea ingerilor, si in a protoparintilor nostri Adam si Eva, precum si a urmasilor lor, in care pacatul a semanat suferinta si moartea. Pentru a avea o convingere desavarsita ca invatatura crestina, propovaduind iubirea si iertarea, nu nesocoteste imperativul dreptatii, "trebuie de mers cu gandul la indignarea ce aprinde mania cea dreapta a lui Dumnezeu asupra nedreptatii pacatului, prin existenta celor doua extreme: Golgota si Infernul - aceste doua adancuri ale indurarii si dreptatii divine. Iisus, din iubire fata de oameni, murind pe Golgota pentru a pedepsi pacatul prin suferinta Sa, si pacatosul nepocait si neinduplecat, ce trebuie sa-si ispaseasca pacatul fiind pedepsit in infern.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu